Cultuur

Het geheel van vanzelfsprekende aannames, ideeën, meningen, gewoontes, waarden en normen die richting geven aan het gedrag van medewerkers en managers, is de cultuur in een organisatie. De bedrijfscultuur kan worden getypeerd als re-actief, responsief of pro-actief.

Er zijn meerdere criteria waarmee een indicatie van de heersende cultuur in de organisatie kan worden vastgesteld.  De managementstijl is er één van. Is de managementstijl achter de feiten aanhollen, gericht op coördinatie en teamvorming of gericht om de organisatie op één lijn te brengen?

Linda Nelson en Frank L. Burns hebben het TPP-model ontwikkelt waarmee de cultuur in de organisatie kan worden vastgesteld, maar ook hoe deze kan worden beïnvloedt. Het is van belang dat cultuur en waarden in de organisatie in lijn zijn. Achter de feiten aanhollen en de waarden ‘zelfstandigheid en zelfsturing’ zijn niet in lijn.

Er zijn meerdere modellen waarmee de cultuur in kaart kan worden gebracht en die je ook kunt gebruiken voor cultuurverandering. Een voorbeeld is Spiral Dynamics die erg populair is. Ik heb voorkeur voor TPP, want daarin zijn met name de criteria zo helder en duidelijk, dat je daar lekker mee aan de slag kunt.