Wat kun je ermee?

Door het maken van een analyse van de eigen organisatie (of van de klantorganisatie) wordt je getriggerd om vanuit het theoretische denkmodel na te denken over de organisatie. De manager beoordeelt of het functioneren goed is of niet. Deze waardebepaling is subjectief en kan daarmee niet geheel juist zijn. Door de dialoog met anderen, of met jezelf, wordt meer inzicht in de feitelijke situatie verkregen en wordt het beeld minder subjectief. Met het resultaat kun je de dialoog aangaan welke interventie het beste is.

Een greep uit de vele mogelijkheden:

  • Een nieuwe strategie moet worden ge├»mplementeerd. Wat moet veranderen? Wat zijn de bottlenecks?
  • Bij de implementatie van het nieuwe ICT-systeem wordt weerstand ervaren. Waarom? Wat zijn de problemen?
  • Twee afdelingen moeten worden samengevoegd, maak van beiden een analyse en vergelijk deze.
  • Een veranderplan moet worden gemaakt. Maak een analyse en ontdek welke veranderingen noodzakelijk zijn voor een juiste samenhang.
  • Als manager wil je intervisie met een adviseur over jouw organisatie. Een ODM-analyse is een uitstekende basis hiervoor.
  • Het MT heeft geen eenduidige visie over de organisatie. Maak gezamenlijk een ODM-analyse en ervaar het verbluffende resultaat.
  • Na een interview ronde bij een onderzoek, maak eens een analyse en ontdek of je beeld compleet is.
  • Etc, etc.