Generatiekloof

De nieuwe generatie is opgegroeid met de nieuwste technologie. Kinderen van drie jaar en jonger weten al hoe ze spelletjes op een smartphone moeten doen en teeners weten op het internet hun weg te vinden met alle  gevaren van dien. Dàt is de nieuwe generatie medewerkers die straks op de arbeidsmarkt komt. Maar de jongere medewerkers van nu hebben het makkelijk omgaan met nieuwe technologieën ook in zich en de komende jaren wordt dit alleen maar sterker.

Hoe zit dat met de 50-plussers die tot hun 67ste moeten doorwerken? Die hebben veel moeite om de nieuwe technologieën te absorberen en met de mogelijkheden om te gaan. Ze werken er wel mee, maar het komt niet uit hun tenen. En vaak zijn het wel de managers van de nieuwe generatie!

Er is een kloof die alleen maar groter wordt. En dat is een probleem voor organisaties: ga je niet mee in het nieuwe werken dan is de nieuwe generatie niet in je geïnteresseerd. Ga je er te ver in, dan worden de oudere en vaak duurdere medewerkers inefficiënt en nòg kostbaarder. Opleiden en inwerken van deze groep zal veel tijd en kosten met zich meebrengen.

Een lastig dilemma voor organisaties die vooral kenniswerkers nodig hebben om diensten aan klanten aan te bieden.

Binden en boeien, dè uitdaging van nu!