Hoe maak je een analyse?

Het principe van een analyse maken is dat het denkmodel wordt leeggemaakt en dat voor ieder domein en iedere relatiepijl wordt vastgesteld hoe de huidige situatie is. Je maakt een korte beschrijving en vervolgens bepaal je de kleur van het domein: rood, oranje of groen.

Om dit te realiseren is er freeware tooling. Daarin zijn per domein en per relatiepijl vragen opgenomen die je helpen om de korte beschrijving te maken. Ook kun je daarin zelf de kleur bepalen.

Door met elkaar te discussiĆ«ren over de huidige situatie krijg je steeds meer inzicht. Is het echt zo? Ik zie het anders. Hoe zie jij dat dan? En als ‘we’ het eens zijn over hoe het er echt aan toe gaat, dan kun je bepalen of dit nu als rood, oranje of als groen moet worden aangemerkt.
De tooling ondersteunt dit interactieve proces. Je kunt zelfs meerdere analyses maken en deze vergelijken.

Op deze manier krijg je een denkmodel in stoplichtkleuren van de eigen organisatie en kun je met elkaar nadenken wat de beste interventie is voor de problemen die worden ervaren, zie voorbeeld.

De freeware tooling kun je van deze pagina downloaden.