Wat kun je hiermee?

Wat je hiermee kunt doen is het beste uit te leggen met het voorbeeld op de pagina ODM-analyse.

De probleemstelling van dit bedrijf is dat de medewerkers worden geleefd door de waan van de dag, ze hebben het gevoel continu achter de feiten aan te hollen. In de analyse is dat in de onderste lagen erg duidelijk. Bijna alles is oranje en de procesbesturing is zelfs als rood aangemerkt. Het management is voornemens om een gedragsmeting te laten uitvoeren om van daaruit te ontdekken wat er zou kunnen worden verbeterd aan het gedrag van de mensen.

Is dat de oplossing? Want de analyse maakt nog meer duidelijk. ‘Ambitie’ en ‘Besturingsprincipes’ zijn rood, dat wil zeggen dat er geen concrete bedrijfsdoelen zijn en dat er vanuit de bedrijfsdoelen geen richting wordt gegeven aan de bedrijfsvoering. Is dan een gedragsmeting de juiste interventie? Daarbij komt dat er een moeilijke markt is. Er is wel een heldere en duidelijke waardepropositie, maar de invloed van de markt is negatief. Ook blijkt dat de ICT-systemen in orde zijn, maar er is geen informatie architectuur en ook de technologie strategie is niet duidelijk.

Met dit beeld voor ogen zie je dat er veel meer oorzaken zijn en daarmee kun je nadenken over een interventie. Een gedragsmeting is in deze niet echt zinvol, nadenken over de waardepropositie en de ambitie en van daaruit de organisatie richten zou verstandiger zijn.